Van regenwolken naar rookwolken

20 november 2019 - Aratula, Australië

Ha lieve familie en vrienden,

Inmiddels zijn we al weer bijna 2 weken in Australië, dus tijd voor een nieuwe blog en fotoreeks! Het is bizar hoeveel we gezien hebben in zo'n korte tijd en het voelt daarom ook alsof we er al maanden zitten. Toen we de vorige blog schreven, waren we nog in het koude Melbourne, nu zijn we ruim 1600 kilometer verder en is de temperatuur bijna verdriedubbeld. Genoeg om over te schrijven dus, maar we beginnen nog even in Melbourne, want anders zouden jullie de pinguïns missen.

Laatste dagen in Melbourne

In Melbourne zijn genoeg kerken te vinden, dus daar maken we de eerste zondag dat we in Australië zijn gebruik van. We gaan eerst naar een traditionele Presbyteriaanse kerkdienst, om daarna 50 meter verderop een Hillsong kerkdienst bij te wonen. Het is uiterlijk gezien een groot contrast, maar inhoudelijk waren er verassend veel overeenkomsten. Het is in ieder geval heel gaaf om het allebei meegemaakt te hebben.

Zondagavond gaan we voor het eerst naar het strand, waar net na zonsondergang dwergpinguïns langzaamaan het water uit komen om zich tussen de rotsen te nestelen voor de nacht. Voor zulke kleine diertjes maken ze een monsterlijke herrie en volgens mij genoten ze van de aandacht, want ze bleven maar rondjes lopen en ze waren totaal niet bang om dichterbij te komen.

Brisbane

Na nog een paar dagen rustig aan mooie plekken van Melbourne te hebben gezien en leuke mensen te hebben gesproken is het tijd om afscheid te nemen van Melbourne en alle mensen die we daar hebben leren kennen. We vliegen die dag naar Brisbane, vanwege het betere weer en om daar in de buurt in het dorpje Moogerah te gaan werken. Moogerah ligt zo afgelegen dat er maar 2 keer per week een bus naartoe rijdt. Na een nachtje in een hostel kopen we in Brisbane nog de hoognodige spullen (zoals een gitaar) en worden we 's avonds opgehaald door onze leidinggevende bij het dichtstbijzijndste station. Tijdens de autorit in het donker zien we in een flits de eerste kangoeroe zitten. Mede omdat we een wedstrijd deden om wie als eerste een kangoeroe zou zien, konden we ons enthousiasme amper inhouden, waarop onze leidinggevende en zijn vrouw moesten lachen. Nu ruim een week later snappen we dat wel, omdat we inmiddels zeker 40 kangoeroes hebben gezien en ze regelmatig tussen de huisjes door hoppen.

Het baantje wat we hebben gevonden is bij een uienboerderij. De eerste dag besluiten we niet te gaan werken, aangezien men half vier al weggaat naar het werk, omdat de temperatuur dan beter te verdragen is. We spreken vrijdag een hoop mensen die wel zijn gaan werken en ze waarschuwen ons dat het heel zwaar werk is. De recordtijd waarop iemand zijn baan heeft opgezegd ligt rond de 1,5 uur na aankomst. We bereiden ons voor op het ergste als we zaterdag gaan werken, wat ervoor zorgt dat het enorm meevalt en we best een leuke eerste werkdag hebben. Hetgene wat het zwaar maakt is de hitte waarin we werken. We beginnen om 4 uur en werken door tot ongeveer 11 uur en dan is het al boven de 30 graden. Er is hier een hele stabiele hittegolf met standaard temperaturen boven de 30, vaak ook boven 35. Het enige wat we overdag doen is in bed liggen en slapen of lezen. Er is ook maar 1 plek in het kamp waar een beetje bereik is, waardoor we bezig zijn met een ongeplande, maar nuttige detox van ons mobieltje.

Aan het begin van de avond daalt de temperatuur, waardoor iedereen meer energie heeft. We gaan regelmatig even bij het meer in de buurt gitaar spelen, om vervolgens in het donker door het bos terug te lopen. Een van ons schijnt dan met een zaklamp op het pad om te zorgen dat we niet op een slang trappen, terwijl de ander de omgeving in de gaten houdt. Het is altijd weer een verassing wat we tegenkomen aan dieren. Naast kangoeroe's hebben we ook varanen van meer dan een meter lang, opossums, kikkers die vier keer zo groot zijn als in Nederland, gekko's en schildpadden gezien. Er zijn vast nog veel andere dieren die we nog niet gezien hebben in het donker, maar die ons wel hebben gezien.

Het leukste van deze plek is nog wel de mensen die hier ook wonen en werken. Iedereen is hier ontzettend aardig en gastvrij. Zo krijgen we een noodpakket aan eten van mensen op de eerste dag dat we hier zijn, als blijkt dat we alleen een kaal brood bij ons hebben en de supermarkt 25 minuten rijden is. Een ander leuk moment is bijvoorbeeld wasabi chips eten met Japanners, om vervolgens een halve liter melk te drinken. Of warm bananenbrood eten terwijl we luisteren naar de verhalen van een vrouw die opgegroeid is op Tonga, een klein tropisch eiland. En vooral heel veel lachen met onze Japanse, Taiwanese en Amerikaanse kamergenoten die ons nog kinderen vinden omdat we van de 21e eeuw zijn.

Om tijdens het werk niet verveeld te raken hebben we allerlei dingen bedacht om te doen als afleiding. Zo leren we Franse woordjes van een Franse collega, fluiten we liedjes waarbij er een iemand de bovenstem probeert te fluiten (omdat we voor onze collega's Nederland vertegenwoordigen denkt men nu dat alle Nederlanders full-time liedjes fluiten), luisteren we luisterboeken, klagen we weer even over hoe warm het is en vragen we ons af of we ons de volgende keer misschien niet moeten insmeren omdat we anders nooit bruin worden.

Bosbranden

Toen we naar Brisbane vlogen, wisten we dat het omringd werd door bosbranden, maar we hadden geen idee wat we moesten verwachten. Na de eerste nacht in Moogerah werden we wakker met een brandlucht en zagen we grote rookwolken opstijgen in de verte, maar volgens de anderen was het normaal en ruim een week later zijn we eraan gewend geraakt. In het meer vlakbij komen helikopters soms water scheppen, om het vervolgens over het brandende bos te gooien. Het vuur blijft gelukkig minimaal 6 kilometer ver weg, waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken. "No worries mate", zouden de Australiërs zeggen.

Verder

We hebben deze plek in the middle of nowhere nu best goed leren kennen. Omdat het eigenlijk te warm is om veel te werken en het niet zo goed verdient, blijven we hier nog wat dagen en gaan we daarna verder naar een volgende, nog onbekende bestemming. We houden jullie op de hoogte!

Bedankt voor het lezen en laat gerust een reactie achter:)

Liefs!

Debora en Elvira

1. Tante Ka:
    20 november 2019
    Leuk verslag dames! Wat doen jullie precies uien rooien? Dat werd vroeger hier op Tholen ook veel gedaan. Nu gaat dat machinaal. Ben benieuwd naar het volgende baantje😉
    Leuk al die bijzondere dieren!!!
  2. Elf:
    21 november 2019
    We rooien inderdaad uien. Gelukkig hebben ze hier geen machines, anders hadden we geen werk gehad😉
  3. Pa:
    20 november 2019
    Welke man geeft de eer om in jullie reisblog op de foto te staan?
  4. Elf:
    20 november 2019
    Haha mams er staat bij alle foto's een tekst, daar staat het in
  5. Ardjan:
    20 november 2019
    Erg leuk om de verhalen te lezen! :-)
    Leuke foto's ook voor een beetje beeldvorming.
  6. Elf:
    21 november 2019
    Leuk om te horen, thx :))
  7. De Lansertjes:
    20 november 2019
    Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen, dames. We vroegen ons al af hoe het met de branden in Australië was en of jullie er last van zouden hebben. En wat fijn dat de afwas voor jullie gedaan wordt ;)
  8. Elf:
    21 november 2019
    We hebben gelukkig niet zoveel last van de branden en het gaat (helaas) best goed met ze :)
  9. Jeftha:
    20 november 2019
    Pittige chips van de Japanner?^ Nu snap ik waarom ze ietwat geel uitslaan, hun lever heeft het zwaar ;-)
  10. Elf:
    21 november 2019
    Ahh dat zal het zijn, ik zal ze eens op een dieet proberen te krijgen
  11. Alieke:
    20 november 2019
    Klinkt echt zoo ontzettend vet nu al!! We hadden het vorige week in de pauze ff over jullie en toen zaten ze (vooral Frank eig) op werk vorige week te prakkiseren dat jullie bij de Australische brandweer moesten gaan en dan onder de helikopter hangen om de waterzak open te maken. Het begon eerst met een brandslang, maar ze kwamen tot de conclusie dat jullie die ws niet op zouden kunnen tillen. Het hele drukke zooitje zit nu op 26, want 14 is dicht dus dan krijg je zulke gesprekken hahaa. Ik had het echt op moeten nemen, want dan hadden jullie helemaal stuk gelegen. Maar goed om te horen dat alles zo goed gaat!
  12. Elf:
    21 november 2019
    Hahaha er wordt weer flink geroddeld zo te horen. Wel weinig vertrouwen in ons kunnen, beetje jammer haha. Dat van onder de helikopter hangen is wel echt een goed idee, we zullen er eens op solliciteren als volgende bijbaan!
  13. Thera:
    20 november 2019
    Bedankt meiden! Leuk dat jullie het thuisfront zo op de hoogte houden. Gaaf dat goed gaat, dat jullie zoveel dieren zien en zulke aardige mensen ontmoeten. Succes met het zoeken van een nieuwe bestemming.
  14. Elf:
    Dankuwel :)
  15. Pa:
    20 november 2019
    Leuk verhaal dames, we krijgen zo een mooie indruk van jullie avonturen! Al die uien zijn wel om te huilen ;<)
  16. Elf:
    21 november 2019
    Toch maar eens een duikbril aanschaffen misschien😊
  17. Nelleke van den Berg:
    20 november 2019
    Nou meiden wat een avonturen. Ontzettend leuk om zo mee te leven. Blijf alsjeblieft blogs schrijven.
    Pas goed op jezelf, geniet van alles wat op je pad komt.
  18. Elf:
    21 november 2019
    Leuk om te horen! Zullen we doen :)
  19. Pa:
    20 november 2019
    Mooi verhaal dames. Al lijkt me een lachgasfabriek leuker dan de hele dag te wenen met die uien😎.
    Succes met het vinden van een nieuwe baan. Kijk of je iets met dieren kan vinden ofso..... dat lijkt me echt iets boor jullie!
  20. Elf:
    21 november 2019
    Ja daar gaan we wel even naar kijken!
  21. Heilke de Heer:
    21 november 2019
    Leuk om jullie op afstand te volgen!!
    Haha en herkenbaar om levensvragen als: 'en vragen we ons af of we ons de volgende keer misschien niet moeten insmeren omdat we anders nooit bruin worden' te stellen.
  22. Elf:
    21 november 2019
    Hahah jaa daar moet diep over nagedacht worden
  23. Heilke de Heer:
    21 november 2019
    O, en bijna vergeten. Als jullie besluiten meer noordwaarts te gaan, huur dat een 4x4 en ga richting Fraser Island. Dat is echt een aanrader!
  24. Elf:
    Goeie tip!! Lekker crossenn
  25. Opa van Belzen.:
    21 november 2019
    Genoten van jullie gevarieerd reisverslag.
    Het nieuws in Nederland spreekt over dat
    Sydnie is bedekt door rook en de koala's zijn
    getroffen door brand.
    Liefdevolle groet, opa.
  26. Elf:
    23 november 2019
    Ha opa,
    Ja dat klopt! Gisteren hebben we ook een koala gezien, maar die was gelukkig nog helemaal gezond:)
    Liefs,
    Debora en Elvira
  27. Ds.A. Simons:
    23 november 2019
    Mooi, om te lezen meiden. Zoveel duizenden kilometers van elkaar verwijderd en dan zomaar wat lezen van elkaar. Geweldig...... Heilke heeft het over levensvragen? 'k Zat bij de doktor vanmorgen. Mijn buurman, die naast mij zat, dacht nergens in te geloven. Tenminste dat hoopte hij. Zijn dochter van 16 snapte niet waar we het over hebben. Dat hoort thuis in de regenwouden zei ze. Nou jullie weten beter Deborah en Elvira. in Bergen en in dalen overal is God. Ja zei dat meisje in de klas, niet alleen overal maar ook in mijn hart! Sssst! Zo dicht bij overal? gr. Je ds. A. Simons.
  28. Elf:
    Helemaal waar!
  29. Linda:
    29 november 2019
    Eindelijk tijd genomen om jullie verslagen te lezen, ontzettend leuk geschreven en wat hebben jullie al veel meegemaakt! Zie uit naar jullie volgende verslag en wat jullie volgende plaats van bestemming is geworden.
  30. Elf:
    9 december 2019
    Dankjewel, de volgende komt er heel bijna aan!
  31. Arievandenberg:
    2 december 2019
    Boeiend meiden!
    Intussen wel december ! Vorige verhaal was van ongeveer midden vorige maand....
    Hoe waren de laatste (zon)dagen ?
    Ps Elvira, ik ken je niet; maar toch: zal je een beetje goed op Debora passen😉
  32. Elf:
    9 december 2019
    We vermaken ons prima, interessant om de (zon)dagen eens in een andere cultuur mee te maken. En we letten allebei goed op elkaar hoor :)
  33. M Simons:
    9 december 2019
    Ha Debora en Elvira wat een belevenissen ! Zo ver van huis ! Mis je wel in de kerk Debora ! Gisteravond was het zingen om kwart voor negen , ik keek achterom ,je vader en 2 broers ik dacht aan jou jij stond er niet ! We zongen met elkaar Wat de toekomst brengen moge ! Alle verzen dat wens ik jullie samen van harte toe hr gr van de vrouwelijke pastorie bewoonster😍
  34. Elf:
    11 december 2019